7 lessen van een innovator binnen een corporate waar jij je voordeel mee kunt doen

 In Casestudy, Innovatie

Een tijdje geleden schreef ik mij niets vermoedend in voor een intern innovatieprogramma. Ik zag zoveel kansen en mogelijkheden voor het bedrijf en kon niet wachten om te beginnen. Wat ik toen nog niet wist, is dat het idee maar 1% is, en 99% bloed, zweet en tranen. Hieronder deel ik mijn lessen met jou!

Les 1: Je denkt dat je veel weet, maar dat is niet zo

Wanneer je begint met een start-up, heb je geen idee wat er op je afkomt. Ik ben nu ineens verantwoordelijk voor logistiek, social media, verkoop, inkoop, administratie, aansturen van mensen, onderhouden van relaties, klant contact, customer service, inhuur personeel, het idee verder innoveren & valideren en een schaalbaar business model ontwikkelen. En ik maar denken dat ik alles wel had gezien na bijna 40 jaar in loondienst.

Nu ben je natuurlijk heel nieuwsgierig naar mijn briljante idee. Mijn idee is heel simpel: PimpYourCan. De naam zegt het al. Ontwerp je eigen blik. Via de website www.pimpyourcan.com kun je je eigen blik ontwerpen, de inhoud, formaat en verpakking kiezen en dan krijg je je eigen blik geleverd binnen 48 uur. Dit kan niemand. Vanaf 1 stuk binnen 48 uur.

Wat we merken is dat het blik vaak wordt besteld om een boodschap over te brengen bij een ander. Dit kan een bedankje zijn, het promoten van een bedrijf, een valentijn boodschap of zelfs een uitnodiging voor een huwelijk. Eigenlijk breng je met dit blik een persoonlijke boodschap over dat zorgt voor een onvergetelijk moment bij de ander.

Wil je weten hoe PimpYourCan.com werkt? Bekijk hier de video

Ik ben CEO van mijn eigen innovatie idee als startup in een corporate bedrijf.

Mijn uitdaging is om een soort van eigen startup binnen een groot bedrijf waar alles al werkt te runnen. Je gaat een uitdaging aan om iets anders op te zetten op een geheel nieuwe eigen manier. In een corporate bedrijf heb je overal wel experts op hun eigen vakgebied, maar is er niemand die het geheel overziet. Iedereen werkt op een afdeling met eigen doelstellingen. Bij het in de markt zetten van je eigen idee heb je de uitdaging om zelf alle kennis op je te nemen of op zoek te gaan naar hulp lijntjes die je willen ondersteunen. Vaak is het snel schakelen en inspelen op nieuwe ontwikkelingen door zelf te beslissen.

Les 2:  De eerste 10 verdiende euro’s zijn magisch!

Ik begon aan een innovatiewedstrijd  zonder dat ik wist waar ik aan begon. Je wordt de eigenaar van je eigen idee. Je moet er niet vanuit gaan dat anderen het wel gaan oplossen. Doordat ik open sta voor allerlei vernieuwingen in mijn dagelijks leven en van nature nieuwsgierig ben en niet bang ben om mij zelf iets eigen te maken, ontdek je iets. Je gaat testen of iemand op jouw product zit te wachten. Willen ze er voor betalen? In de test en experimenteerfase kan het nog alle kanten op gaan namelijk. Je doet allerlei aannames en de meest risicovolle aanname ga je testen: wil de consument betalen voor een gepersonaliseerd blik? Via de MOM’s test hebben we enkele mensen ondervraagd. Het gaat in deze test niet om je idee te vertellen, maar om erachter te komen wat de behoeften zijn van de persoon. Bestellen ze wel eens iets online? Drinken ze bier? Geven ze graag gepersonaliseerde cadeaus? Tijdens één van de eerste interviews toonde een consument interesse en bestelde ons product voor de 60ste verjaardag van haar man. Of we het vrijdag konden leveren…en het was toen dinsdag. We hadden nog niets, en daar stonden we dan. We hadden het nog nooit gedaan, maar het moest wel gaan lukken, toch..Maar die eerste 10 euro’s waren binnen!

Les 3: Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Dit was voor mij mijn eerste echte grote uitdaging op innovatiegebied. Alles was op theorie gebaseerd en nu moesten we dit in een paar dagen gaan uitvoeren. Ons netwerk werd aangesproken. Ik heb een Adobe InDesign proefsessie geïnstalleerd, en mijn eerste ontwerp gemaakt. Het ontwerp stuurde we naar een drukkerij met de gedachte dat dit meteen gedrukt zou kunnen worden. Helaas, de bedoeling was goed maar de instellingen stonden niet goed voor een drukkerij. Na wat aanpassingen en wat extra verdiepingen in afdrukbare PDF’s kon onze bestelling verwerkt worden. En vrijdag was het zover. Een dolgelukkige klant die op zijn 60ste verjaardag het cadeau van zijn leven ontving!

Les 4: Je moet niet alleen het idee verkopen, maar vooral jezelf

Precies een maand later stond ik voor de voltallige directie van het bedrijf waar ik werk om mijn idee te pitchen. Ik kreeg precies 3 minuten de tijd om ondersteuning voor mijn innovatie idee te vragen. Hier ging een lang, spannend weekend aan vooraf. Ik was zo bang dat mijn pitch te lang zou duren, waardoor ik misschien mijn hulpvraag niet kon stellen. Maar gelukkig liep het goed af en won ik één van de felbegeerde tickets om verder te gaan. Yes! Hiermee konden we naar een nieuwe fase van mijn innovatie.

Les 5:  Zonder betalende klanten heb je geen bedrijf maar een hobby

De eerste 6 blikken waren verkocht. De felbegeerde ticket om verder te gaan was binnen en de 10.000 beloofde blikken zonder opdruk waren mij toegezegd. Maar dan. Hoe nu verder? De eerste stap was het vinden van een partner voor de operatie (het printen van de labels en het verpakken en verzenden van de blikken). Deze was snel gevonden: BEK uit Veghel. Daarnaast hadden we New Brand Activators als partner gevonden om het concept verder uit te werken. Met dit team hebben we direct een ambitie neergezet: we vonden zelf dat we dit jaar nog 10.000 blikken moesten verkopen om verder te gaan. We zijn stap voor stap het bedrijf pimpyourcan.com gaan opstarten. 31 december 2017 stond de teller op 11.132 blikken!

Les 6: Zorg ervoor dat je support blijft houden!

Van mijn leidinggevende mocht ik in de eerste fase  8 uur per week betaald aan mijn nieuwe bedrijf pimpyourcan.com werken. Dat klinkt heel leuk, maar je bent er dag en nacht mee bezig en zelfs tijdens vakantiedagen ben je aan het werk. Je wilt dat het gaat slagen. Je hebt eigenlijk 2 volledige banen. Dat is soms best lastig. Je wil het voor beide partijen goed doen, maar eigenlijk kun je nooit de focus houden op beide fronten. Je stelt altijd mensen teleur. 

Door continue in contact te blijven met mijn stakeholders, kreeg ik na een half jaar de kans om fulltime met mijn bedrijfje verder te gaan. Ik moest wel een business plan maken, iets wat ik nog nooit gedaan had. Ik had natuurlijk al wel veel onderzocht en we hadden inmiddels al 10.000 blikken verkocht. Daarnaast hadden we via social media rondom het thema Valentijn wel 250.000 mensen bereikt en 10.000 bezoekers op de site gehad. Best knap voor een nieuw bedrijfje. Het is belangrijk om mensen te blijven aanhaken in alles wat je doet. Innoveren is geen plan wat je zomaar even uitvoert, het is keihard bikkelen en elke dag weer nieuwe uitdagingen aangaan en nieuwe kansen zien en pakken.

Les 7: Geniet van elk succes, want tegenslag ligt op de loer

Dit jaar gaan we zien of pimpyourcan.com levensvatbaar is voor de langere termijn. Kunnen we het juiste business model vinden zodat we kunnen schalen naar andere landen. Ja, dat is mijn droom. Wereldwijd marktleider worden op het gebied van gepersonaliseerde blikken. Ik geniet nu elke dag van de kans die ik gekregen heb. Als we weer een order voor 1000 blikken scoren, wordt er echt wel een biertje gedronken. Dat is belangrijk. Maar ook heb ik wel eens mijn twijfels. Wat als het mis gaat? Kan ik nog terug in mijn oude functie, ik ben immers niet meer de jongste. Stel dat het wel levensvatbaar is? Word ik dan zelfstandig ondernemer of niet? Ondernemen is risico nemen, maar hoe groot is het risico?

En nu verder

Allemaal vragen waar ik nu nog geen antwoord op heb, maar ik ga ervoor, zodat wij voor jullie gepersonaliseerde blikjes kunnen maken met www.Pimpyourcan.com.

We gaan innoveren in een corporate met een eigen startup. Klinkt goed! Wat een geweldige kans is dit? Een kans die we krijgen en dus nemen, maar niet zonder enige risico’s.

 

Ben je nu ook benieuwd naar een mooi eigen bierblikje met eventueel jouw naam, foto, logo of story erop, stuur dan een mail naar info@pimpyourcan.com voor een vrijblijvende offerte.

Recent Posts